Ny Plate: Kristin Asbjørnsen

AsbjBlogg

Kristin Asbjørnsen slipper i dag sin tredje soloskive, og i den anledning har hun laget en spilleliste med låter hun brukte som inspirasjon under innspillingen til WiMP. Hun har også skrevet en veldig fin tekst om innspillingen av låten «Shine» fra den nye platen, I’ll Meet You In the Morning, og historien bak.

Hør platen i WiMP.

 Om å få Shine til å skinne

 

Denne sangen – basert på en gammel afroamerikansk spiritual – er en av de sangene fra bæreposen jeg arvet etter sangeren Ruth Reese i 1990 (afro amerikansk sanger bosatt i Norge i 30 år).

Jeg sang litt på ”Shine” med jevne mellomrom – slik jeg også jevnt og trutt har sunget på resten av det store spirituals-materialet. Men det var faktisk først etter 16 år at sangen åpnet seg for meg – som et mulig sted å jobbe fra; både som sanger og låtskriver.

Jeg laget akkorder til melodien og utarbeidet et trestemt kor-arrangement, en anelse inspirert av sør-afrikanske kor-harmonier.

I 2007, i etterkant av mitt spiritualbaserte album ”Wayfaring stranger – a spiritual songbook”, begynte jeg å arbeide med ”Shine” i mitt ensemble med Jostein Ansnes, Olav Torget og Knut Aalefjær. Men vi knakk ikke helt koden; det låt fint, men samtidig litt uforløst dvelende, og sangen ble liggende som øvingsromsopptak.

”Shine” var likevel en av sangene jeg visste skulle med da jeg en stund seinere startet arbeidet mot et nytt spirituals-basert album.

Høsten 2011 startet jeg og mine faste musikere, samt Anders Engen (min gode produsent og medspiller) utforskning og innøving av sangene jeg hadde valgt som album-potensielle.

Det var naturlig å la ”Shine” få et arrangement med stor klangrikdom, men sangen skinte først på ordentlig når vi samtidig fikk valgt riktig tempo og en tydelig puls. Sangen hadde modnet seg i oss og fant nå sitt uttrykk, også med nye og friske ører fra både Anders Engen og bassist Gjermund Silset (som ikke hadde jobbet med sangen tidligere).

Det hadde tatt lang tid å finne en vei inn til sangen. Noe av grunnen var at jeg kjempet litt med tekstinnholdet. Selv om jeg stadig møter de mange himmelvendte spiritualssangene som symbol for en grunnleggende lengsel etter bevegelse og frihet, fremsto ”Shine” umiddelbart litt endimensjonal og dogmatisk ekskluderende. Jeg likte ikke perspektivet om å være utvalgt: ”I’m gonna sit at the welcome table”(i motsetning til de som er utelatt?).

Jeg gikk inn i tekstarbeidet på nytt. Ved å også alternere med et You i teksten, samt å fjerne to vers, opplevde jeg at sangen fikk en rikere dimensjon, at den i større grad også rommet forløsning, overskridelse og gjenforening. Slik ble sangen et helt annet rom å gå inn i.

Å arbeide med spirituals inneholder for meg ofte nettopp store og små prosesser med utvidelser og luking i materialet; ofte omdannes sanger ved å sammenflette bruddstykker av ulike spirituals, eller ved at tekst og musikk legges til. Tilsynelatende små grep kan gjøre en stor forskjell. I hvert fall i meg.

Allerede før innspilling (i Puk studio i Danmark og i Holandsound i Oslo høsten 2012) var både produsent Anders og jeg enige om at Shine måtte plasseres omtrent på midten av albumet, sangen skulle være et klanglig rikt midtpunkt, et slags omdreiningspunkt for de andre sangene.

Under innspillingen av ”Shine” ble grunnopptaket gjort med hele bandet i samme rom. Vi la også til flere instrumenter for å skape en rik palett å jobbe fra klangmessig. I redigeringsfasen og miks trakk vi igjen fra lag etter lag. Anders og Ulf Holand er et suverent par når det gjelder å stramme inn og å bruke mute-knappen aktivt for å la det skinne det som skinne skal.

Valg av koreuttrykk var en stor nøtt å knekke (for hele albumet egentlig), det var så opplagt at det ville låte fint med et stort gospel kor på denne sangen, burde vi egentlig ha dratt til New Orleans eller spørre Ladysmith Black Mambazo-gjengen som jeg hadde jobbet med et par år tidligere.. Samtidig hørte jeg tydelig for meg at koreuttrykket skulle ha noe tilforlatelig og nakent over seg. Og jeg likte stadig den naturlige koringen som fant sted på øvingsrommet. Vi testet ut veldig mange løsninger – både hvem og hvordan man sang og opptaksmessig. I miks endte vi også her med å luke vekk, det er få stemmer på ”Shine”, de er lyse, subtilt sammenflettet og tett på meg, og for første gang på plate har jeg også med en supplerende kvinne stemme, nettopp Monica Ifejilika (sjekk ut hennes musikk bla i vokalgruppa Queendom, strålende sanger og låtskriver).

”I’ll meet you in the morning” består både av sanger jeg har hatt med meg på scenen lenge og sanger som har funnet sin form gjennom de to siste årenes arbeid. ”Shine” er altså en av de sangene som er blitt forløst i album-prosessen. Sangen lever videre; å lage en album-versjon er en avslutning på en lang innover-sirklende prosess med mange valg og bevegelser, og blir samtidig et nytt startpunkt for at sangen kan bevege seg videre, også for meg, nå på konsertscenen.

Musikere på albumet “I´ll meet you in the morning”:

Olav Torget – konting, gitarer, lap steel og vokal
Gjermund Silset – elbass, kontrabass og vokal
Knut Aalefjær – trommer, perkusjon, vibrafon og balafon
Anders Engen – vokal, gitarer, piano, keyboards og perkusjon
Monica Ifejilika – vokal

Produsert av Anders Engen
Opptak og miks av Ulf Holand

I anledning den nye platen, har Kristin Asbjørnsen også laget en spilleliste til oss. Hør den i WiMP nå.

 

Kategori:WiMP - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>