En hyllest til JJ Cale (1938-2013)

Den amerikanske musikeren JJ Cale har gått bort, 74 år gammel. Cale ble født i Oklahoma i 1938, og regnes som en av vår tids beste gitarister og fineste låtskrivere. Tidlig i karrieren ble han en av de viktigste eksponentene for ”the Tulsa Sound”, en stilretning fra byen som mikset rockabilly, country, blues og 50- og 60-talls rock’n’roll.

Hør spilleliste med The Tulsa Sound i WiMP

Denne eklektiske miksen ble da også et kjennetegn ved hele Cales musikalske virke, som for mange nok knyttes til Eric Claptons tolkninger av ”Cocaine” og ”After Midnight”.

- Artister av J.J. Cales tapning har i mange tilfeller måtte streve for anerkjennelse og først blitt dyrket som kulthelter i ettertid. Eric Claptons misjonering gjennom ”After Midnight” og ”Cocaine” hindret utvilsomt at et obskuritetens slør la seg over Cale, sier Dagbladets musikksjef Sven Ove Bakke til WiMPbloggen.

- For mange er han nok selve definisjonen av ”cool”. Intet minneord unngår ordet ”laidback”. Men det er viktig å huske på at Cale på sine første soloalbum var en av sin tids aller fremste eksponenter for hybridrootsmusikk fra de amerikanske sørstatene. Hans funky blanding av blues, soul, country, rock er uhyre elegant og sømløst utført. Dette forklarer hvorfor han har så høy status blant gitarister verden over, forklarer Bakke.

JJ’s guitar playing is a huge influence on me. His touch is unspeakable. (Neil Young)

Vi har plukket ut et knippe låter for å hylle den geniale og noe underkjente musikeren. Her finner du både noen av hans originallåter og coverversjoner – blant annet et par norske godbiter. Åse Kleveland og Jonas Fjeld har nemlig begge latt seg inspirere av Cale.

Sven Ove Bakke utdyper:

- Det er lett å se for seg begeistringen hos Øystein Sunde, Jonas Fjeld, Lillebjørn Nilsen og de andre utøverne i det rootsorienterte norske gitaristmiljøet for Cales første plater på 70-tallet. ”After Midnight” ble oversatt av Lillebjørn og Finn Kalvik og endte opp som tittelsporet på Åse Klevelands Sunde-produserte Midt På Natta i 1976. Og Jonas Fjeld fikk tømt seg for sitt Cale-kompleks på The Tennessee Tapes året etter, produsert i sin helhet av Cales våpendrager Audie Ashworth.

I forbindelse med 60-årsfeiringen til Jonas Fjeld i 2012 skrev Geir Rakvaag i Dagsavisen/Nye Takter:

”Etter en konsert med JJ Cale i Oslo spurte de (plateboss Audun Tylden og Jonas Fjeld) om gruppa kunne få komme til Nashville og spille inn den neste plata der. Cale og hans produsent Audie Ashworth kan neppe ha hørt Endelig da de svarte ja. Tennessee Tapes er et av de fineste norske albumene fra 70-tallet. Gruppa fikk ”Roll On” spesiallevert av J.J. Cale. Det vil si, så mange av Nashvilles fineste studiomusikere spiller på denne at stemmen til Fjeld er det eneste norske innslaget. JJ Cale spilte for øvrig inn sangen selv først 28 år senere, da sammen med Eric Clapton. Tennessee Tapes ble starten på Jonas Fjeld Band som sentrale utøvere i norsk rock. En posisjon de beholdt gjennom hele 80-tallet.”

Hør The Tennessee Tapes i WiMP

Les også det flotte minneordet over JJ Cale i The Guardian

Kategori: Intervju, Musikknyheter, Spillelister   Stikkord: , , , , , - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>