Nylyd: Ansiktene bak artistene – Ruben Nesse (Brilliance)

I hele mars setter WiMP ekstra fokus på ny, norsk musikk gjennom kampanjen Nylyd. Med daglige aktiviteter, intervjuer og konkurranser er målet å løfte frem både spennende debutanter og artister som ikke er så velkjente for de fleste til et større publikum. For å høre fra “begge sidene av bordet” har vi også snakket med de som jobber med a&r (artist og reperator) i en rekke plateselskaper, både major og indie, bl.a om hvordan de arbeider med ny musikk og hva 2013 vil bringe av nye utgivelser.

Nummer fire ut i denne serien der vi presenterer noen av bakmennene i norsk musikkliv; Ruben Nesse fra Brilliance.

- Kan du gi en kort presentasjon av deg selv og hva du jobber med?

Jeg er 28 år, bergenser og har drevet med musikk så lenge jeg kan huske. Jeg startet Brilliance i 2010 etter bakgrunn fra flere år i band som Jeroan Drive og Simon Says No! Jeg gjør management i Brilliance og driver selskapet på heltid. Vi har også endel underselskaper som Karat, Diamond Club og promoselskapet ON IT. Vi jobber veldig prosjektrettet med å skape de rammene artisten trenger for å jobb seg opp fra amatørstadiet til et mer profesjonelt nivå. Vi jobber utifra et DIY-prinsipp og sjonglerer mellom management, booking og label. Er det noen andre som kan gjøre jobben bedre enn oss får vi dem med på laget. Vi streber etter å oppdage helt ukjente artister og gjøre disse kjente, også utenfor Norges grenser. Artister jeg jobber med er Heyerdahl, Philco Fiction, Tôg, Intertwine, Tomorrow We Move To Hawaii, Kaja Gunnufsen, Kid Astray og Leif & The Future.

- Hva ser du og ditt plateselskap etter i jakten på nye artister?

Musikken må være fengende og stikke seg ut fra alt annet. Det må være noe vi kan stå bak 110%.

- Hvordan jobber du med å finne fram til disse?

Vi er stadig på utkikk etter skjulte diamanter. Vi sømfarer www og går på konserter for å prøve å finne det vi er på utkikk etter.

- Hvilke egenskaper ser du etter i en artist? Hva skal til for å få en kontrakt?

Å se en artist som gir alt og ikke har noen grenser åpner egentlig alltid opp øynene uavhengig av sjanger. Interesse vekkes også om artisten scorer høyt på gode låter/melodier, sjarm, personlighet/egenart, tilstedeværelse og selvsikkerhet. Dedikasjon og drive er også stikkord.

- Vil du si at norsk musikk har endret seg i løpet av de årene du har jobbet med dette, og på hvilken måte?

Ja, absolutt. Jeg kommer jo fra internettets epoke hvor mulighetene for eksponering på kort tid har gjort at ny musikk har fått sin renessanse. Man ser det best på indiescenen hvor artister våger å tøye grenser og leke med utrykk i større grad enn før. Jakten på å finne sin egenart og musikalske uttrykk har skapt et mangfold som er unikt og uhyre spennende. Med internett blir landegrensene visket ut og alle har mulighet til å nå ut til alle enhver tid. Dette skjerper oss både med tanke på musikken og hvordan man synliggjør den. Det at man ikke lenger klarer å høre hva som er «norsk musikk» er et sunt tegn syns jeg.

- Hvem er de mest spennende signeringen i 2013 – hva kan vi se fram til i løpet av året?

2013 ser ut til å bli et av de mest spennende årene vi har hatt! Vi har nykommere som Kid Astray, Kaja Gunnufsen og Intertwine som dere kommer til å høre mye om iløpet av dette året.

Først ut er Kid Astray som slipper sin debut EP 15. mars hvor to av låtene allerede er blitt listet på P3. Kaja skal spille inn album og slipper ny singel i mai. Intertwine ble nylig signert til et av Europas mest kredible labler (R&S/Apollo Reords) og kommer til å gi ut et knippe låter før året er omme.

Kategori: Intervju, WiMP   Stikkord: , , - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>