Nylyd: Ansiktene bak artistene – Jarle Savio (EMI)

I hele mars setter WiMP ekstra fokus på ny, norsk musikk gjennom kampanjen Nylyd. Med daglige aktiviteter, intervjuer og konkurranser er målet å løfte frem både spennende debutanter og artister som ikke er så velkjente for de fleste til et større publikum. For å høre fra “begge sidene av bordet” har vi også snakket med de som jobber med a&r (artist og reperator) i en rekke plateselskaper, både major og indie, bl.a om hvordan de arbeider med ny musikk og hva 2013 vil bringe av nye utgivelser.

Først ut i denne serien der vi presenterer noen av bakmennene i norsk musikkliv; Jarle Savio fra EMI.

- Kan du gi en kort presentasjon av deg selv og hva du jobber med?

Jeg jobber som A&R i EMI Music Norway, og har jobbet som det siden 2003 med et lite avbrekk som New Media Manager. Jeg startet som konsertarrangør på Kroa i Bø før jeg ble bookingagent og senere festivalsjef for by:Larm Live, for å nevne noe.

- Hva ser du og ditt plateselskap etter i jakten på nye artister?

Vi ser etter artister med potensiale vi kan løfte opp og frem, gjerne de som har lagt et grunnlag selv og skjønner hvordan de skal bruke f.eks. sosiale medier, men også helt ferske artister som har noe spesielt å by på. Noe av det morsomste som finnes er jo å være med på å bygge en karriere fra bunnen av. Den følelsen jeg fikk første gangen jeg fikk tilsendt en demo ut av det blå og nakkehårene reiste seg har brent seg fast i hukommelsen, og jeg kommer nok til å jakte på den følelsen resten av livet.

- Hvordan jobber du med å finne fram til disse?

Jeg får tips fra venner og bekjente over hele landet, fra managere og bookingagenter, sjekker ut Urørt og hører på uhorvelig mange demoer som kommer via post eller Soundcloud. Og løper bena av meg på by:Larm og andre festivaler.

- Hvilke egenskaper ser du etter i en artist?

Vi ser etter gode og ikke minst originale låter og artister, artister som skiller seg ut i mengden og som har en egen drivkraft og et formidlingsbehov. Altså de som har noe på hjertet og ikke folk som ”bare er glad i å synge”.

- Hva skal til for å få en kontrakt?

Vi inngår få kontrakter i løpet av et år siden vi må jobbe med hver utgivelse mye lengre enn vi gjorde før, det er en naturlig konsekvens av streaming siden det kun er en suksess om låtene streames mye over lang tid. Så når vi først inngår et samarbeid har vi brukt mye tid på å finne ut at vi virkelig kan hjelpe artisten opp og frem, og vi er sikre på at kjemien mellom oss funker. Både vi og artisten selv er avhengige av at de er villige til å jobbe hardt over en lang periode, og ikke tror at man får noe gratis.

- Vil du si at norsk musikk har endret seg i løpet av de årene du har jobbet med dette, og på hvilken måte?

Hvilke genre som er populært går i bølger, så der har ikke så mye forandret seg bortsett at det lages mer ”urban” og elektronisk musikk nå. Det lages mer musikk enn noen gang før, og mye av det holder veldig høy kvalitet. Men; At det lages så vanvittig mye musikk fører også til at det lages sjukt mye søppel, så generelt har prosentandelen bra demoer gått ned. Det gjør det vanskeligere for de bra prosjektene å få den oppmerksomheten de fortjener blant alt det middelmådige. Det kopieres mye og det er mye slurv, så la deg inspirere av andre, men ikke kopier dem!

- Hvem er de mest spennende signeringen i 2013 – hva kan vi se fram til i løpet av året?

Året startet sterkt med utgivelse av bl.a. Honningbarna og signering av Truls, Phil T. Rich og Envy, på hvert sitt felt er de den mest spennende signeringen så langt i 2013, så naturligvis ser jeg frem til hva de vil komme opp med av fantastisk musikk i månedene som kommer. Vi jobber også med å ferdigstille nye låter med AutoLaser, og her er det veldig spennede saker på gang!

Kategori: Intervju   Stikkord: , , - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>