Thomas Dybdahl: Tredje Amerikabrev

Vi har mottatt tredje amerikabrev fra Thomas Dybdahl, nå med reisebrev fra Philadelphia og New York. Her kan du blant annet lese om Philly blues, steroidsprøyter og fagforeninger i New York, og se Thomas’ egne bilder fra bl.a legendariske Beacon Theatre.

To fantastiske musikkbyer, først ut var Philadelphia og Philadelphia Academy of Music. En flott teatersal med plass til ca 2500. Jeg våknet opp den morgenen med en liten frosk i halsen, men tenkte ikke så mye på det. Konserten gikk veldig bra og etterpå bar turen til et nabolag som heter Fishtown hvor jeg dro og besøkte en venn og gitarspiller som heter Tim Motzer. Han har spilt med masse forkskjellige folk, som f.eks poeten Ursula Rucker, David Sylvian og bl.a. laget musikk til serien True Blood. Av en eller grunn ble det veldig mye blues den kvelden, mye Muddy Waters, Buddy Guy osv. Alltid veldig glad for de gangene jeg kan henge med lokalkjente når jeg kommer til en ny by, som regel den aller beste måten å komme under huden på byen.

Uansett, morgenen etter skjedde det som absolutt ikke måtte skje før to kvelder på rad på legendariske Beacon Theatre i New York står for tur; jeg våkner opp helt uten stemme. Panikken brer seg selvfølgelig og den vanligvis magiske ankomsten til Manhattan, fra Jersey-siden, med hele skylinen på høyre side og turen over Washington Bridge, har en mørk sky over seg. Verste scenario er å avlyse konsert, men det har jeg aldri gjort før og ikke faen om dette skulle være den første. Dagen gikk med til forsiktige grep for å prøve å gjøre seg klar til å synge på kvelden og da jeg entret scenen kl 8 på kvelden så hadde jeg i alle fall klart å få lyd frem.

Konserten går noenlunde greit, men de fleste sangene blir kraftig omarrangert for å kunne passe et veldig begrenset stemmeregister og det er surt å kjenne at det hele dreier seg om å komme seg noenlunde helskinnet igjennom når man vil og kan så veldig mye mer på en av verdens flotteste scener. Det blir dårlig søvn den natten, morgenen etter er ikke noe bedre og vi må tenke på drastiske tiltak.

Vi ender opp med å ha husbesøk av en lege som har behandlet artister på Beacon i 25 år og vet bedre enn de fleste leger hva som er viktig for vokalister før en konsert. La oss kalle ham praktisk anlagt. Det hele ender opp med at jeg får en steroidsprøye i skinka mens jeg står og speider ut av hotellvinduet ned mot downtown og det nye halvferdige Freedom Tower. Freedom my ass. Doktoren underholder oss med den ene gylne historien etter den andre om diverse (ikke navngitte) artister. Den kveldens konsert er heldigvis noe helt annet, og jeg føler jeg får vist hva jeg kan og hvem jeg er, en lettelse for både meg og alle andre involvert. Jeg sov mye bedre den natten.

Jeg hadde håpet å kunne filme litt fra selve Beacon og litt fra lydsjekk, forberedelser eller konsert, men fagforeningen ville det annerledes. Noe sier meg at det har kanskje gått litt vel langt når jeg må stå og se på at 8 mann med sigarer i munnen bærer og setter ut min gitar, de tre ledningene og de to pedalene jeg bruker på scenen. Jeg får rett og slett ikke lov til å bære det ut selv og det hele blir bare komisk og latterlig der de går med en ledning hver i hånden og snubler over hverandre på scenen. Det ender selvfølgelig med at de bruker så lang tid at min lydsjekk forsvinner da det viser seg at fra kl 6 til 7 skal scenen være mørklagt og lydløs. Noe annet vil koste 1500 dollar.

Jeg prøver igjen å filme litt i morgen da vi spiller i Constitusional Hall i Washington DC, får håpe fagforeningen ikke er så rigide på reglene sine der. Ellers så har jeg prøvd å samle noen ekte New York-band og artister, noen skatter der som gjerne ikke er viden kjent, men mye fint og spennende. Mange mener nok kanskje at NY har mistet litt av sin skarphet og nyskapning til fordel for andre storbyer som Berlin, men det rører seg fremdeles ufattelig mye kult her – og ingen by er så spennende å komme til!

Kategori: Musikknyheter, Spillelister, WiMP   Stikkord: - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>