Jazzbæggen: 50 År Med Norsk Jazz: 1920-1940

Norsk jazzhistorie har blitt godt dokumentert med det løpende plate- og bokverket Jazz i Norge. Det er Norsk Jazzarkiv som publiserer denne serien, som er samlet og forfattet av jazzhistorikerne og entusiastene Johs. Berg (1932-2001) og Bjørn Stendahl. I årene 1987-97 skrev de Jazz, hot & swing – Jazz i Norge 1920-40, Sigarett stomp (1940-50) og Cool, kløver & dixie (1950-60). I 2011 fulgte endelig fjerde bind, Bjørn Stendahls Freebag…? Jazz i Norge 1960-70. Dermed er femti år med norsk jazzhistorie samlet mellom permer, og med påfølgende albumutgivelser – som du også finner i WiMP.

Jazz i Norge 1920-40
Kilde: Norsk jazzarkiv/Stendahl «Jazz hot & swing» NJA 1987
Jazzmusikken kom til Norge og Europa etter første verdenskrig, og allerede i 1919 var det mulig å kjøpe plater med Original Dixieland Jazz Band og oppleve Sidney Bechet på vårt kontinent (han kom til Norge i 1926). Tidlig på 20-tallet opptrådte de første utenlandske jazzbandene i hovedstaden; engelske Feldman’s Jazz-band på Grand og amerikanske The 5 Jazzing Devils og Jack Harris’ Premier Syncopated Five på Bristol. Disse første impulsene fra jazzmusikken påvirket våre egne musikere: Blant jazzpionerene på denne tiden har vi band som Sixpence, Lauritz Stangs Orkester og pianisten Kristian Hauger. Sistnevnte opptrådte tidlig i nystartede Norsk kringkasting, samlet restaurantorkester som kapellmester på Casino og regnes som personifiseringen av en mer profesjonalisert jazzscene her til lands.

Casino Dance-Band, Oslo, 1925 - 1928, Foto: Ukjent/Norsk jazzarkiv

På tampen av 20-tallet ble messinginstrumenter og kontrabass mer vanlig, og sammen med en større grad av improvisasjon i orkestrene var grunnsteinen for den moderne jazzen lagt også i Norge. Med orkestrene til Kristian Hauger og Willy Vieth blant de mest populære på tampen av jazzalderens første del.

På 30-tallet ble bevisstheten større rundt en ny og mer moderne form for jazz, opptak med Louis Armstrong, Fats Waller og Duke Ellington åpnet for en ny begrepsforståelse – bort med danseorkesternes ”jazz”, inn med ”hot” eller ”new rhythm style”. Det var også på denne tiden at landets første virkelig populære jazzband ble dannet; Funny Boys fra Oslo, med blant andre Gunnar Sønstevold på piano og Finn Westbye på gitar. Funny Boys spilte blant annet på nye jazzsteder som Skansen, Dronningen og Kaba, turnerte på kontinentet og stod for den første skikkelige norske jazzinnspillingen i 1938.

På tampen av 30-tallet var det ”swing” som var det rådende begrepet om jazzmusikken, og det swingte over store deler av landet (Trondheim, Hamar og Bergen var f.eks sentrale jazzbyer). Det var større overfart av internasjonale artister (Armstrong, Waller og Ellington var blant stjernene som besøkte Norge før krigen), og swingband dominerte den blomstrende restaurantbyen Oslo på steder som Regnbuen (Hauger), Humlen (Alf Søgaard) og Bristol (Øyvind Bergh). På denne tiden dukket det også opp stringswingband som Freddie Valier String Swing (med Robert Normann på gitar) og Gunnar Sønstevolds Swing Four.

Les mer om perioden 1920-40 hos Norsk Jazzarkiv
Hør smakebiter fra denne epoken på samlealbumet Jazz, Hot & Swing: Jazz in Norway, vol. 1: 1920-1940 

Kategori: Album, Musikknyheter, Spillelister   Stikkord: , , , , , , - Permalenke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>