Impulse: A Label Supreme (1960 – 1976)

Cutting edge i 15 år – fra 1961 til 1976 leverte Impulse Records utgivelser med en visuell skjønnhet og musikalsk kraft som gir rungende gjenlyd selv etter 50 år. Med den klassiske svarte og oransje ryggen som kjennemerke, med omslag som gjorde hvert album til et kunstverk i seg selv og en rekke enkeltstående utgivelser som for lengst har gått inn i historiebøkene, preget ikke bare Impulse jazzen gjennom hele 60-tallet. Selskapet bidro sterkt til å forme en musikalsk utvikling – og reflektere en stigende turbulent samtid. En posisjon de færreste plateselskap forunt. Fra swingende bop på 50-tallet til ”avant-gardistas” på slutten av 60-tallet, fra etterkrigstidens optimisme til militante fronter og voldelige byopptøyer, fra Armstrong til Ayler: En gjennomgang av katalogen er en reise gjennom musikkhistorien, men ikke på utelukkende nostalgisk billett. Fra det tradisjonelle til de mest utfordrende fornyerne, Impulse slår fremdeles med høy puls, og har fremdele høy status også i dag, langt utenfor jazzens innerste sirkler.

Hør alle albumene i lista «Impulse: A Label Supreme» i WiMP.

Impulse startet ikke som et lite, uavhengig plateselskap, men var i utgangspunktet opprettet av ABC-Paramount for å gi husly til en egen jazzavdeling. De fikk sørstatsmannen, trompetist og produsent Creed Taylor til å bygge opp selskapet. Taylor hentet tidlig John Coltrane inn i stallen, og med sin enorme innflytelse ble han selve krumtappen hos Impulse – og med A Love Supreme (1965) som selve signaturalbumet. Klengenavnet ”The house that Trane built” har da også blitt hengende på selskapet, ikke bare er mye av suksessen bygget rundt ham – mange av artistene på Impulse var ”elever” av Coltrane.

Men Impulse ble en hit fra nærmest første stund (kun ett album ble utgitt i 1960), med Ray Charles og hans Genius + Soul = Jazz (1961) – en suksess som sammen med storselgere fra Gil Evans og Oliver Nelson også sikret en kunstnerisk frihet. Taylor overlot etter kort tid sjefsstolen til Bob Thiele til fordel for en stilling hos Verve, og det er Thiele som er synonymt med selskapets gylne periode (1961-69). Hans første produksjon var John Coltranes klassiske Live At The Village Vanguard (1962), og blant Thieles over 300 innspillinger finner vi sentrale utgivelser med Charles Mingus, Archie Shepp, Sonny Rollins, Gabor Szabo, Coleman Hawkins og en rekke andre.

Bob Thiele forlot Impulse et par år etter Coltranes død i 1967, da Ed Michel overtok. Under hans styre fikk Impulse blant annet reutgitt store deler av katalogen til Sun Ra – og som første jazzlabel utga de en rockeskive: Genesis’ Trespass i 1974. På begynnelsen av 70-tallet flyttet Impulse vestover til Los Angeles, og utover på 70-tallet gikk det mest i reutgivelser inntil selskapet ble solgt til MCA i 1979. Sporadiske utgivelser har dukket opp i de senere år, først og fremst har Diana Krall utgitt skiver på etiketten.

Vår albumoversikt strekker seg gjennom hele denne klassiske perioden, fra Ray Charles til Sun Ra, fra ”swing to the new thing” – et bemerkelsesverdig spenn som på en måte virker helt naturlig. Dette er en musikalsk indrefilet som kan nytes i lang tid.

Hør alle albumene i lista «Impulse: A Label Supreme» i WiMP.

Anbefalt lesning: Ashley Kahn: The House That Trane Built: The Story Of Impulse Records, 2006.

10 utvalgte:

Kai Winding & J.J. Johnson: The Great Kai And J.J.
Impulse A-1, 1960
Design: Robert Flynn. Foto: Arnold Newman

Gil Evans: Out Of The Cool
Impulse A-4, 1961
Design: Robert Flynn. Foto: Arnold Newman

Oliver Nelson: The Blues And The Abstract Truth
Impulse A-5, 1961
Design: Robert Flynn. Foto: Pete Turner

Charles Minus: The Black Saint And The Sinner Lady
Impulse A-35, 1963
Design: Robert Flynn. Foto: Bob Ghiraldini

John Coltrane: A Love Supreme
Impulse A-77, LP 1965
Design: George Gray. Foto: Bob Thiele

Coleman Hawkins: Wrapped Tight
Impulse A-87, 1965
Design: Robert Flynn. Foto: Charles Stewart

Archie Shepp: The Way Ahead
Impulse A-9170, 1968
Design: Robert og Barbara Flynn

Elvin Jones And Richard Davis: Heavy Sounds
Impulse A-9160, 1968
Design: Robert and Barbara Flynn. Foto: Charles Stewart

Pharoah Sanders: Karma
Impulse A-918, 1969
Design: Robert og Barbara Flynn. Foto: Charles Stewart

Albert Ayler: Music Is The Healing Force Of The Universe
Impulse A-9191, 1969
Design: George Whiteman. Foto: Charles Stewart

Kategori: Albumlister   Stikkord: , , - Permalenke.
En kommentar
  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Impulse: A Label Supreme (1960 – 1976) | WiMPBLOGGEN -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>